Yang Tinggalkan Jejak.......Terima Kasih.

Tuesday, February 15, 2011

Dulu dan Sekarang

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

      "Panas......cuaca yg panas, menyebbkan kelenjar2 peluhku mengembang....manik2 jernih mula muncul di celah2 bulu romaku......uh panas hari ni. mana kipas...ah mana kipas, bukak 5.......uh panas."

itulah antara keluhan di musim panas khatulistiwa.....eem kalau ada parit ke, paya ke, sungai ke, air pancut ke.....rasa nye mcm nak terjun jer. mula lah terbayang masa jaman bebudak dulu2.........

aku ni asal nye budak bandar...tak pernah jumpa parit / paya, kalau sungai adalah......itu pun cetek jer. diorang ada letak papan tanda tepi sungai, " Sungai Sembrong"...jadik aku rasa itu sungai lah w/pun cetek.

bila pindah ke KT.....tanah FELDA kelapa sawit, aku jumpa byk paya / parit. wah seronoknye.......hari2 mandi kat paya yg sejuk dan jernih airnya........ byk ikan dan udang lagik. boleh tangkap guna tgn jer. umpan nye guna biji kelapa sawit yg digaul dgn tepung.....menu istimewa utk ikan seluang.......kalau tangkap udang guna pongkes jer, gerenti berlumba2 udang masuk.........pas tu balik umah, udang tu jadik lauk mkn tghari / malam, mandi pong guna pelampung ori...keh keh, x pyh beli, guna kain batik mak aku ler........wat contest pelampung sape pling beso. tp jaga2 jgn smpi pelampung tu..terbukak.....ehem........byk lagik kenangan aku masa kecik2 dulu. x larat nk taip......itu DULU!


SEKARANG ini ........paya tmpt aku berkubang tu dh cetek airnye, xde org yg sudi main 'somersop', takut terkehel leher lak......w/pun air masih jernih tp xsama lagik.......ikan , udang dh xde yg menyorok di bawah lumut tepi paya.......tapi masa aku balik kg cuti CNY lalu.......terjadilah cerita....



tuuu diaaaa, anak2 aku dh terjun itu paya............aiks sampai lutut korang jer. tempat jatuh lagi dikenang apalagi tempat berkubang ! inilah tempat ibu diorang berkubang dolu2..hehehe. kesian lar anak2 aku ni.......xdpt gi Wet World B.P., paya dlm kebon kelapa sawit pong cukuplah......diorang hapi gak, asalkan dpt main air........budak2 lar katakan.........



wahhh sejuk nye, aaa hadi pegang tgn kakak....eeee kaki kakak tenggelam....hahaha, mereka nampak nye mmg teruja....aku......hanya senyum,( dlm hati....aku pong nk terjun rasanye ).






apalah kakak...biar hadi dgn hakim plak......best nye, sejuk.......ayah...nk mandi boleh?.....jernih lar. jom, jom kita gi atas sikit...tu ada tempat luas tu....sini sempit sgt, kata ayahnye. jeng, jeng, jeng tanpa membuang masa mereka mengikut ayahnye menjelajah kebon ituuuuu. i follow............





hehehe...aqilah dh siap2 nk berendam.......okay...posing dulu, klik!

gedebusssss, giliran kakak...yeeeh, aqilah...seluar kakak ada belon...kah, kah, kah. adik nye ikut ketawa.......seronok betol mereka. aku....senyum jer.
wow.......hadi & hakim dh mula lupa diri......bila dh masuk dlm air.....tak payah bg arahan, diorang tahu apa nk buat.....main air puas2 lar. aku dan ayahnye.........saling berpandangan....aik nk join sama ker, tanya ayahnye. ish...gila ker......tak nak lah, kang jadi badak berendam kang, jawab aku. sengih lagi.....

aku...jadi jurufoto diorang jadik ler.....kalau DULU aku mandi paya tak pakai baju......pakai seluar kecik jer. tp anak2 aku ni tak nak bukak baju...malu...diorang kata. alamak.....aku dulu tak malu kot! paya ni terletak dekat dgn jalan.......adalah beberapa kereta, motor lalu.......semua yg nampak tersengih. mesti diorang ketawa dlm hati...sape lak yg jakun sgt sampai sanggup berkubang kat paya cetek ni........
aku sibuk klik, klik......eh, dh lama nih. mane ayahnye pulak ni. budak2 dh biru bibir......jom kita balik! eh, mane ayahnye niiiii

aik, jauh di sana........dia melepaskan gian memancing rupanye........

hai, dlm parit kecik pong ada ikan ker ayahnye.........adaaaa, tengok tu, berebut-rebut makan umpan. eh, ye ker, tak caya lah....... betol! marilah tengok, jerit ayahnye.

alah, anak seluang jer......DULU, ibu tangkap mak seluang, sedap kalau digoreng. fuhhh, marvelous!!! hah.....cepat, cepat, cepat...sape nak tengok ikan......., ayahnye memanggil anak2. banyaknye ayah dapat ikan........ha, inilah ikan seluang, okay....dah tengok......ayah nak lepaskan balik....biar dia beso........ bye, bye, ikan..........anak2 aku tersenyum.........puas.

dlm perjalanan pulang, aku terfikir....adakah lagi paya itu 10 thn akan dtg?.........kepada semua, sayangilah sungai / paya / parit  kita.


wassalam.


No comments: