Yang Tinggalkan Jejak.......Terima Kasih.

Thursday, March 24, 2011

Cemburu

Assalamualaikum,













Hati dibelenggu cemburu? Mungkin isu ini telah banyak diperkatakan. Uh, muak, jelak, leceh la, eleh ngada2 pulak....macam2 prasangka org kata mengenai cemburu nih.

Cerita cemburu juga ada dicerita oleh Saiditina Aishah, isteri Rasulullah SAW. Sesiapa berhak merasa cemburu. Mesti ada sebab seseorg itu berasa cemburu. "Kalau tak ada angin, masakan pokok bergoyang".

Kenapa pulak nak cemburu, kalau kita dah percaya kat si dia? Kepercayaan bukan hanya diucap dibibir tetapi ia ikhlas dr lubuk hati. Maka dgn itu antara pasangan kenalah jaga kepercayaan yg diberikan oleh pasangan masing2. Tetapi apabila berlaku patah hati...ada hati yg terluka........aduhhhh, memakan masa utk diubati.


Nak salahkan siapa jika kita dilukai? Mungkin soalan demi soalan bermain2 di dalam fikiran. Apakah salah aku? Apa kurangnya aku? Kenapa terjadi kepada aku? Wahai hati, kenapa kau dilukai lagi? Begitulah, kita seperti tidak dapat menerima takdir ini. Mungkin ada mengatakan hanya org yg mengalaminya tahu betapa sakitnya bila hati disakiti. Mula2 perasaan cemburu kemudian berlaku patah hati. Ah, sudah jatuh di timpa tangga nampaknya.


Sebagai manusia biasa yg percaya pd qada' dan qadar Allah, jgnlah kita mudah merasa patah semangat. Setiap musibah yg berlaku pasti ada hikmahnya. Jika ada perasaan cemburu, pastikan ia bukan cemburu buta, jika patah hati, ubatilah hati yg luka itu. Mulalah periksa hati kita...........ada kekurangan dr segi amalan kebaikan? Solat yg tidak cukup 5 waktu atau tidak lengkap? Ada tak amalan fardhu ain yg lain selalu tertinggal?

Allah SWT berfirman maksudnya; "Dan sesungguhnya akan Kami berikan cubaan kepada kamu, dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh), (dgn merasai) kelaparan, dan (dgn berlakunya) kekurangan daripada harta benda, jiwa, dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada org yg sabar".
                                                                                                                   (Surah al-Baqarah 2: 155)

Sabar, sabarlah dgn ujian Allah. Jadikanlah ayat2 Al-Quran sbg pendamping, basahkanlah bibir dgn ayat2 suci dan zikrullah........ semoga kita tidak tersasar dari landasan Islam yg suci. Wallahualam.

No comments: