Yang Tinggalkan Jejak.......Terima Kasih.

Friday, March 25, 2011

Jangan cakap "Ada aku kisah".

Assalamualaikum,

Perkataan "ada aku kisah", "apa aku kisah" macam tak memberi apa2 makna tetapi bagi aku...eeee tak suka, tak suka, tak suka.....bengang betul bila anak2 aku ada menjawab, "ada aku kisah" bila aku menyuruhnya buat sesuatu........hish, dag dug, dag dug jantung aku, lubang hidung kembang kempis spt sang lembu naik minyak.

Ada satu kisah nih...korang kena ambil kisah, jgn buat tak kisah..........wajib ambil kisah,

mmmm sedapnya!

"Anda adalah apa yang anda makan". Aku sbg seorang ibu adakalanya pening memikirkan  penyediaan makanan berkhasiat utk keluarga. Aku amat ambil kisah bab2 sumber makanan halal sebab semua yg kita makan akan menjadi darah dan daging kita. Uh, masalah gelatin timbul lagi.....

Gelatin telah menjadi isu hangat di seluruh dunia. Ha....korang kena ambil kisah tau. Umat Islam perlu pastikan apa yg kita makan itu halal, bersih dan suci. Korang tau tak gelatin terkandung di dalam kebanyakan makanan yang sedap2 seperti: 
  • coklat, gula-gula
  • puding, kek, pai
  • gummi jelly, pastil berperisa
  • ais krim
  • pencuci mulut segera
  • gula-gula getah
Tahukah anda, 90% bahan yg digunakan utk membuat pencuci mulut adalah dari gelatin. Kebanyakan gelatin diperbuat dari lemak babi atau lembu. Jika dari lemak lembu, kita kena pastikan cara penyembelihannya mengikut hukum Islam pula. Untuk mengetahuinya lebih lanjut klik di sini.

dari mana datangnya gelatin?......
Sebab itulah jangan sesekali kata, "ada aku kisah". Sbagai umat Islam, kebersihan dan kesucian sesuatu makanan perlu diambil berat apalagi tentang halal haramnya. AWAS ! Jangan terpedaya dengan produk2 yg diragui sumbernya. Silalah ambil kisah.........................

Wassalam.

No comments: